Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την κρίση. Και, αν αυτό σήμερα είναι αυτονόητο, να σας θυμίσω ότι πριν από ένα χρόνο χρειάσθηκε μεγάλος αγώνας από την πλευρά του Πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου για να αναδειχθεί η Ευρωπαϊκή διάσταση της κρίσης και η ανάγκη συνολικής αντιμετώπισής της.
Είναι αλήθεια ότι η Ευρώπη καθυστέρησε και θα έπρεπε να είναι πιο αποφασιστική και τολμηρή. Οι αποφάσεις όμως του πρόσφατου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου είναι σημαντικές. Πέραν των θετικών αποφάσεων που αφορούν την Ελλάδα ως προς την επιμήκυνση και το επιτόκιο, επιβεβαίωσαν την χρηματοδοτική επάρκεια του προσωρινού και του μόνιμου μηχανισμού σταθερότητας, καθώς και τη δυνατότητα παρέμβασής τους στην πρωτογενή αγορά. Η προσπάθεια όμως συνεχίζεται, ώστε να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο το Ευρωπαϊκό οπλοστάσιο απέναντι στην κρίση. Σ’ αυτήν την κατεύθυνση, έχουμε αναλάβει και προωθούμε την πρωτοβουλία σχετικά με τη θέσπιση Ευρωομολόγου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι αποφάσεις για το μόνιμο μηχανισμό πάντως, παρ’ ότι αποτέλεσαν πρόοδο σε σχέση με τις προηγούμενες προθέσεις, παραμένουν κατώτερες των περιστάσεων κατά τη γνώμη πολλών – και των αγορών απ’ ότι φαίνεται. Επίσης, υπάρχει περίπτωση να ενεργοποιηθεί νωρίτερα;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Οι αποφάσεις είναι σημαντικές. Σίγουρα θα μπορούσε να ήταν ισχυρότερες, όπως εάν είχε προβλεφθεί η δυνατότητα παρέμβασης στις δευτερογενείς αγορές. Η Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση όμως προχωρά μέσα από κρίσεις και συμβιβαστικές αποφάσεις. Βέβαια, αυτές οι αποφάσεις θα κριθούν από την εφαρμογή τους. Να αναφέρω δύο συγκεκριμένα παραδείγματα. Η πρόβλεψη του φόρου στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές είναι ριζοσπαστικό μέτρο, εφόσον προχωρήσει. Είναι θετικό ότι αποφασίστηκε να φέρει σχετική πρόταση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επίσης, όσον αφορά στο θέμα των οίκων αξιολόγησης που έχει θέσει επανειλημμένα η ελληνική κυβέρνηση, χρειάζεται να προχωρήσει άμεσα το θεσμικό πλαίσιο για τη ρύθμισή τους που επίσης επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί ο μόνιμος μηχανισμός νωρίτερα, γιατί απαιτείται προηγουμένως ολοκλήρωση της αναθεώρησης της Συνθήκης της ΕΕ. Γι’ αυτό εξάλλου μέχρι το 2013 προβλέπεται ότι θα λειτουργεί ο προσωρινός μηχανισμός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πέραν της συζήτησης για αναδιάρθρωση του Ελληνικού χρέους, η οποία έχει φουντώσει, υπάρχει πιθανότητα να εξεταστεί από την Ε.Ε. ομαδική αναδιάρθρωση για τις χώρες της περιφέρειας που αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Συζητείται ως ενδεχόμενο στους διαδρόμους των Βρυξελλών;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Όχι, δεν συζητείται κάτι τέτοιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τη συνολική στάση της Γερμανίας τι λένε οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι ανεπίσημα, στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Οι δραματικές εξελίξεις όσον αφορά στην κρίση στην Ευρωζώνη, αλλά και γενικότερα στη Βόρεια Αφρική, και στην Ιαπωνία αναδεικνύουν την ανάγκη μιας συνεκτικής και αποτελεσματικής Ευρωπαϊκής στρατηγικής.
Ακόμη και οι πιο ισχυρές χώρες συνειδητοποιούν πλέον ότι αντιμετωπίζουν κινδύνους και αρνητικές συνέπειες. Μην ξεχνάτε ότι τα πλεονάσματα του Βορρά είναι σε άμεση συνάρτηση με τα ελλείμματα του Νότου, και η αποσταθεροποίηση της Ευρωζώνης θα είχε ευρύτερες επιπτώσεις σε όλες τις χώρες.
Αυτή η πραγματικότητα συνέβαλε στην αλλαγή της στάσης της Γερμανίας. Παραμένουν βέβαια επιμέρους διαφορετικές απόψεις στο τραπέζι, αλλά υπάρχει πλέον η κοινή δέσμευση για τη στήριξη της Ευρωζώνης και των κρατών-μελών που δοκιμάζονται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το σύμφωνο για το ευρώ είναι η ενδεδειγμένη πολιτική για την κρίση; Είναι στη σωστή κατεύθυνση;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Το Σύμφωνο για το Ευρώ αποτυπώνει το σημερινό συσχετισμό δυνάμεων στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, καθώς η πλειονότητα των κυβερνήσεων είναι συντηρητική.
Η τελική απόφαση είναι βελτιωμένη σε σχέση με την αρχική πρόταση. Και σ’ αυτό συμβάλλαμε καθοριστικά με τις προτάσεις μας στη διαπραγμάτευση. Πιο συγκεκριμένα, προσθέσαμε τον στόχο της σύγκλισης ισότιμα και αλληλένδετα με την ανταγωνιστικότητα. Κατοχυρώσαμε το σεβασμό του κοινωνικού διαλόγου και των Συλλογικών διαπραγματεύσεων στα θέματα εργασίας και μισθών. Διασφαλίσαμε την ευελιξία κάθε κράτους-μέλους να επιλέγει το μείγμα πολιτικών και μέσων σε εθνικό επίπεδο για την υλοποίηση των κοινών στόχων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν επιβάλλεται η υποχρέωση συνταγματικής ρύθμισης για το θέμα του χρέους και του ελλείμματος. Το Σύμφωνο εξάλλου δεν συνεπάγεται νέα μέτρα για τη χώρα μας, καθώς ήδη καλύπτεται από τους στόχους του Μνημονίου.
Η ανταγωνιστικότητα είναι αναγκαία, αλλά δεν εξαντλείται στην δημοσιονομική πτυχή. Αφορά τις επενδύσεις, την ποιότητα, τις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία, την περιφερειακή ανάπτυξη και το κοινωνικό κράτος. Το ζητούμενο για την Ευρώπη είναι μια σύγχρονη στρατηγική ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. Και, αυτή είναι η επόμενη μεγάλη διαπραγμάτευση που θα ξεκινήσει από τον Ιούνιο και αφορά άμεσα τη χώρα μας. Αναφέρομαι στις νέες δημοσιονομικές προοπτικές μετά το 2013, τον Κοινοτικό Προϋπολογισμό, την Πολιτική Συνοχής και την Κοινή Αγροτική Πολιτική.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρατηρείται αυξανόμενη πεποίθηση στην ΚΟ και σε υπουργούς, ότι αυτή η πολιτική, το Μνημόνιο, δεν βγαίνει.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ήταν η κατάσταση πριν ένα χρόνο, όταν η χώρα μας έδινε τη μάχη για να αποφύγει τη χρεοκοπία και τη διεθνή απομόνωση. Να θυμηθούμε τις παθογένειες ετών που είχαν συσσωρευθεί, και κυρίως τις μεγάλες ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ.
Η δημοσιονομική εξυγίανση ήταν και παραμένει αναγκαία. Ταυτόχρονα, χρειάζεται να στηριχθεί η πραγματική οικονομία, να αντιμετωπισθεί η ύφεση ώστε να γίνει ορατή η ανάκαμψη. Οι αποφάσεις του πρόσφατου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου δίνουν αυτήν την αναγκαία ανάσα βελτιώνοντας το πλαίσιο εφαρμογής του Μνημονίου. Κάνει κακό η καταστροφολογία, γιατί η μάχη και η συλλογική προσπάθεια συνεχίζονται. Ούτε πρέπει να εξωραΐζουμε τα προβλήματα. Είναι μια δύσκολη περίοδος. Ο κόσμος κάνει μεγάλες θυσίες και εμείς οφείλουμε καθημερινά να διασφαλίζουμε ότι κατανέμονται δίκαια και πιάνουν τόπο. Η συζήτηση που γίνεται στο Υπουργικό Συμβούλιο και την Κοινοβουλευτική Ομάδα είναι χρήσιμη και ενισχύει την πολιτική μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το θέμα των Τραπεζών, που οφείλουν επιτέλους να συνεισφέρουν υπεύθυνα και ενεργά στην κοινή προσπάθεια. Και, προς αυτήν την κατεύθυνση βελτιώθηκε το σχετικό σχέδιο νόμου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προσωπικά τι εισπράττετε από τους ανθρώπους με τους οποίους μιλάτε;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Το μήνυμα του κόσμου είναι ότι δεν αντέχει άλλα μέτρα που να αφορούν μισθούς και συντάξεις. Χρειάζεται να υπάρξει ειδική μέριμνα για τα χαμηλότερα εισοδήματα και τους ανέργους.
Η προσπάθεια εντοπίζεται στις διαρθρωτικές αλλαγές, στις λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου που αφορούν την περιστολή της γραφειοκρατίας, τον χώρο των προμηθειών, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, και την αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου.
Ο κόσμος έχει απόλυτη επίγνωση της κρισιμότητας της συγκυρίας. Περνά δύσκολα, ανησυχεί, αλλά ταυτόχρονα κατανοεί ότι εκεί που είχε φθάσει τη χώρα έπρεπε να γίνουν μεγάλες τομές και αλλαγές.
Η πολιτική σταθερότητα και η κοινωνική συναίνεση είναι κρίσιμοι και αλληλένδετοι παράγοντες για την επιτυχία της συλλογικής μας προσπάθειας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουν πυκνώσει τα κρούσματα απόρριψης από κυβερνητικούς βουλευτές διατάξεων ή και νομοσχεδίων κατά τη συζήτησή τους στους ΚτΕ.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Είναι δείγμα υγείας και δημοκρατικής λειτουργίας η ελεύθερη διατύπωση απόψεων από τους βουλευτές. Σε μια περίοδο που το πολιτικό σύστημα δοκιμάζεται είναι θετικό οι βουλευτές να συμμετέχουν ενεργά και είναι φυσικό να μεταφέρουν την αγωνία της κοινωνίας.
Εξάλλου, η κυβέρνηση επιδιώκει τη διαβούλευση και την τακτική ενημέρωση της Βουλής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο εφικτό είναι να συγκεντρωθούν 50 δις από αποκρατικοποιήσεις αυτή την περίοδο; Επίσης, με τις ΔΕΚΟ στρατηγικού χαρακτήρα τι πρέπει να γίνει κατά τη γνώμη σας; Υπάρχουν ενστάσεις.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Σήμερα, είναι αναγκαία η ορθολογική αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με βάση αρχές και σχέδιο, στο πλαίσιο ενός σύγχρονου χωροταξικού σχεδιασμού που να ευνοεί την βιώσιμη ανάπτυξη και τις επενδύσεις. Ο Πρωθυπουργός ήταν σαφής ότι δεν συζητάμε την εκποίηση δημόσιας γης.
Όσον αφορά στις ΔΕΚΟ στρατηγικής σημασίας, πιστεύω ότι η διατήρηση του δημοσίου ελέγχου ως θέση αρχής είναι προς όφελος τόσο της αναπτυξιακής προοπτικής της χώρας μας όσο και για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Πηγή: http://www.xenogiannakopoulou.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου