Πέμπτη 14 Απριλίου 2011

ΜΑΚΗΣ ΦΟΡΤΕΣ: ΠΛΕΟΝ ΔΕΝ έχουμε πολλές επιλογές. ΤΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ για τις δημόσιες επενδύσεις έχουν στενέψει επικίνδυνα.


ΠΛΕΟΝ ΔΕΝ έχουμε πολλές επιλογές.
Το ΕΣΠΑ είναι η τελευταία ευκαιρία για την τοπική ανάπτυξη, τις δημόσιες επενδύσεις, τις ιδιωτικές (και επιδοτούμενες από το ΕΣΠΑ) επενδύσεις και κατ’επέκταση την τοπική οικονομία.
Επανέρχομαι για τα 11 απεταχθέντα έργα από το ΕΣΠΑ την περίοδο 2009 – 2010( makisfortes ), επειδή πρέπει να επανυποβληθούν.
Η εγκατάλειψη 11 έργων (κάποια και δύο χρόνια), συνολικού προϋπολογισμού 30 εκατομμυρίων – περίπου το 20% των εσόδων από τον τουρισμό μιας χρονιάς – χρήσιμων για την τοπική ανάπτυξη, είναι ακατανόητη. 
Ας τα θυμηθούμε:
Έξι έργα της (πρώην) Ν.Α. Κεφαλληνίας

1.Το έργο της οδικής ασφάλειας, προϋπολογισμού 3.180.000 ευρώ απεντάχθηκε εδώ και δύο χρόνια στις 10/3/2009.
2.Ο δρόμος Αλειματάς – Φανιές – Ασπρογέρακας – Πόρος, προϋπολογισμού 6.692.000 ευρώ απεντάχθηκε εδώ και δύο χρόνια στις 10/3/2009.
3.Ο περιφερειακός δρόμος της Αγίας Ευφημίας, προϋπολογισμού 4.235.000 ευρώ απεντάχθηκε εδώ και δύο χρόνια στις 10/3/2009.
4.Ο δρόμος Καραβομύλου – Αγίας Ευφημίας, προϋπολογισμού 5.555.000 ευρώ απεντάχθηκε εδώ και δύο χρόνια στις 10/3/2009.
5.Η βελτίωση των οδικών συνδέσεων κέντρων και ενδοχώρας, προϋπολογισμού 2.029.188 ευρώ απεντάχθηκε στις 23/9/2010.
6.Οι δεξαμενές Μακρυωτίκων – Λουκάτων, προϋπολογισμού 677.000 ευρώ απεντάχθηκε στις 26/8/2010.
. Ένα έργο του (πρώην) Δήμου Ερίσου, «η πλακόστρωση του δρόμου πρόσβασης προς την κύρια πύλη του φρουρίου της Άσσου», προϋπολογισμού 662.700 ευρώ απεντάχθηκε στις 26/8/2010.
. Τρία έργα του (πρώην) Δήμου Παλικής.
1.Η αποχέτευση του Αγίου Δημητρίου, προϋπολογισμού 2.977.346 ευρώ απεντάχθηκε στις 3/8/2010.
2.Η αποχέτευση του Αγίου Βασιλείου, προϋπολογισμού 2.347.482 ευρώ απεντάχθηκε στις 3/8/2010.
3.Η αντικατάσταση αμιαντοσωλήνων Ληξουρίου, προϋπολογισμού 894.477 ευρώ απεντάχθηκε στις 3/8/2010.
. Ένα έργο του (πρώην) Δήμου Λειβαθούς, «το ειδικό Δημοτικό Σχολείο Περατάτων», προϋπολογισμού 722.530 ευρώ απεντάχθηκε στις 27/5/2010.

ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ
βέβαια δεν είναι καθόλου ευοίωνα με το ΕΣΠΑ.
Το ΕΣΠΑ βρίσκεται σε πλήρη αδράνεια με διάφορα τεχνάσματα, όπως με το άλλοθι της γραφειοκρατίας που όμως ....η ίδια η κεντρική εξουσία δημιουργεί ή ακόμη και με κατευθυνόμενες απεντάξεις έργων τύπου «αποχέτευσης Σκάλας».
Λόγω της δεινής οικονομικής κατάστασης, η Ελλάδα δεν μπορεί ή δεν έχει να συνεισφέρει την δική της συμμετοχή (το 20%) στα έργα του ΕΣΠΑ.
Η ίδια κατάσταση επαναλήφθηκε πριν λίγα χρόνια στη λήξη του Γ΄ΚΠΣ (θυμηθείτε την απένταξη της Γέφυρας Δεβοσέτου….).
Απλά πράγματα!
Χάνουμε το 80% του προγράμματος, αφού δεν έχουμε να βάλουμε το 20% και ό,τι έχει μέχρι σήμερα απορροφηθεί είναι από εκτελεσμένα έργα του Γ΄ΚΠΣ.
Από τα 80 εκ ευρώ, που έχουν πληρωθεί μέχρι σήμερα στα πλαίσια του ΕΣΠΑ των Ιονίων Νήσων, εκτός από τα 2 εκ. ευρώ της τουριστικής προβολής και τα 12 εκατ. ευρώ, που έχουν δεσμευτεί για ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα, όλα τα υπόλοιπα (περίπου το 85% !) αφορούν πληρωμές έργων που κατασκευάστηκαν στο 3ο ΚΠΣ και ούτε ένα ευρώ για νέο έργο!
Κάπως έτσι ο κίνδυνος να εγκαταλειφθεί το ΕΣΠΑ είναι πλέον υπαρκτός – με ρεαλιστική προοπτική να υλοποιηθούν ελάχιστα νέα έργα, οπότε και η ανάληψη της αρμοδιότητας του ΕΣΠΑ από την Περιφέρεια από την 1η Ιουλίου θα είναι «δώρο άδωρο».  

ΜΕ ΤΟΥΤΑ
και με τ’άλλα η Κυβέρνηση δείχνει να έχει χάσει εντελώς τον έλεγχο των οικονομικών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (και αυτό είναι το πιο επικίνδυνο απ’όλα), οπότε και άρχισε «τις χοντράδες».
Ένα παράδειγμα

Η μισθοδοσία των υπαλλήλων των Περιφερειών (πρώην Νομαρχιών) περνάει από τον Μάιο από το Κράτος στις Περιφέρειες, δίχως καν να υπάρχει η πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό για την σχετική πίστωση !
Προφανώς αυτό γίνεται για να ικανοποιηθούν οι δεσμεύσεις του μνημονίου περί μείωσης των εξόδων μισθοδοσίας.

Και αν αναρωτιέστε
πως θα πληρώνονται οι υπάλληλοι, η Κυβέρνηση βρήκε τη «λύση».
Στο πρόσφατο φορολογικό νομοσχέδιο πέρασε μια «αθώα» τροπολογία που ενοποιεί τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) για τις λειτουργικές δαπάνες των Περιφερειών (από εδώ γίνεται η μισθοδοσία) με τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) για τις επενδύσεις και τα έργα των Περιφερειών.

Με απλά λόγια
, όπως με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που μηδενίστηκε, το ΕΣΠΑ που πάει για μηδενισμό (μέχρι τώρα τουλάχιστον έχει μηδενικές απορροφήσεις σε νέα έργα) και το Καλλικράτειο πρόγραμμα «ΕΛΛ.Α.Δ.Α.» που εγκαταλείφθηκε πριν καν ξεκινήσει, το ίδιο γίνεται τώρα με τις επενδύσεις και τα έργα των Περιφερειών τα οποία και θα μειωθούν δραστικά (κατ’ανάγκη) προκειμένου να πληρωθούν οι μισθοί των υπαλλήλων!!!

ΤΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΛΟΙΠΟΝ
για τις δημόσιες επενδύσεις έχουν στενέψει επικίνδυνα.
Οι απογραφές, οι απολογισμοί και οι καταλογισμοί, οι διενέξεις για την πατρότητα έργων, οι αντεγκλήσεις για ό,τι  συνέβη ή δεν  συνέβη, καλά κρατούν.
Πολλές φορές δημιουργείται η εντύπωση με όσα λέγονται και γίνονται πως ο Δήμος Κεφαλονιάς ….. αρχίζει και τελειώνει με Δήμαρχο τον Παρίση !!!

Δεν είναι τυχαίο ότι το σημερινό πολιτικό σκηνικό της Κεφαλονιάς διαμορφώνεται ΚΑΙ από αυτούς που ήταν φανατικά πολέμιοι των Καλλικράτειων επιλογών της Κυβέρνησης, για ένα Δήμο στην Κεφαλονιά και την δημιουργία της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.

ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ
η τοπική οικονομία «έχει στεγνώσει» εντελώς και άλλη λύση από την ανάπτυξη και τις επενδύσεις δεν υπάρχει, αυτό που προέχει είναι «να τρέξουμε» αφήνοντας στην άκρη τις όποιες διαφορές.
Έστω και με την δυσμενέστερη προοπτική αυτήν της υλοποίησης ελάχιστων νέων έργων.
«Να τρέξουμε»
, για την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ των Υπουργείων (που παραμένει σχεδόν αδιάθετο), για τα βαλτωμένα έργα (π.χ. αλιευτικό καταφύγιο Κατελειού), για «τα προβληματικά» (π.χ. Αποχέτευση Σκάλας και Πόρου), για τα ξεχασμένα (π.χ. Μαρίνα Αργοστολίου, Φράγματα Γριζάτων και Κατωγής), για την ένταξη νέων (π.χ. αποχέτευση Λειβαθούς και Ιθάκης, σχολείο δευτεροβάθμιας Αργοστολίου).
«Να τρέξουμε»
, για την απεμπλοκή από τη γραφειοκρατία σημαντικότατων έργων που έχουν ενταχθεί (π.χ. Γέφυρα Δεβοσέτου, εξοπλισμός Φιλαρμονικών, λιμάνι Πισαετού Ιθάκης, δρόμος Χάρακα, ύδρευση Αργοστολίου).
«Να τρέξουμε»
, για την ωρίμανση των 11 εγκαταλειμμένων έργων και την ένταξη τους όσο υπάρχουν διαθέσιμες πιστώσεις.
«Να τρέξουμε»
, για τη σύνταξη νέων μελετών, μήπως και ανοίξει κάποιο παράθυρο για επί πλέον χρηματοδοτήσεις.
«Να τρέξουμε»
, για τις υποστηρικτικές μελέτες που θα εκπονήσει για λογαριασμό του Δήμου η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ και οι οποίες θα αποτελέσουν το αναγκαίο υπόβαθρο για την εκπόνηση ενός φιλόδοξου προγράμματος του «Ολοκληρωμένου Σχεδίου Αστικής Ανάπτυξης του αστικού ιστού και της περιαστικής ζώνης Αργοστολίου» κατά τα πρότυπα του πρώτου Σχεδίου που εκτελέστηκε με επιτυχία στα Λυκιαρδοπουλάτα και στη νότια πλευρά της πόλης. 
«Να τρέξουμε»
, για την ενίσχυση του ΕΣΠΑ Ιονίων Νήσων γιατί δεν αρκούν «ούτε για ζήτω» τα 100 εκατομμύρια που έχουν απομείνει αδιάθετα για όλα τα νησιά, αλλά και για την αναθεώρηση του αφού και αυτά που έχουν μείνει είναι ανορθολογικά κατανεμημένα.
Για παράδειγμα, για δρόμους υπάρχουν μόνο 6,86 εκ. ευρώ (!), για λιμενικά έργα μόνο 0,71 εκ. ευρώ (!) και για υδρεύσεις μόνο 1,10 εκ. ευρώ (!).

Υστερόγραφο
. Τελικά αυτός ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης κ. Τάσος Αποστολόπουλος που έχει την ευθύνη του ΕΣΠΑ είναι ανεκδιήγητος, αφού 3 ½ μήνες στη θέση του (στην Πάτρα) μόνο την Κεφαλονιά δεν έχει επισκεφτεί από τους 12 πρώην Νομούς που είναι στην αρμοδιότητα του και σε 2 ½ μήνες παραδίδει την αρμοδιότητα στην Περιφέρεια.
Αν μάλιστα είναι αλήθεια πως δεν έρχεται γιατί ….δεν έχει προσκληθεί από κανέναν, τότε είναι και απαράδεκτος.

Μάκης Φόρτες 
Πηγή: http://www.odusseia.gr     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου