Αποφάσισε να καταθέσει Υπόμνημα για τις συγκοινωνίες των Ιονίων Νήσων στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής.
Απόφαση να καταθέσει υπόμνημα στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής, με θέμα τις συγκοινωνίες στα Ιόνια Νησιά, έλαβε η Επιτροπή Νησιωτικής Πολιτικής και Μικρών Νησιών, που συνεδρίασε πρόσφατα.
Το υπόμνημα θα κατατεθεί στην αυριανή συνεδρίαση της Επιτροπής, στη Βουλή, στην οποία θα συμμετάσχει και η Σμαράγδα Σαρδελή, Αντιπεριφερειάρχης και Πρόεδρος της Επιτροπής Νησιωτικής Πολιτικής και Μικρών Νησιών, της Π.Ι.Ν.
Το υπόμνημα
Η ΠΙΝ αποτελείται εξ’ ολοκλήρου από νησιά. Αυτό την κάνει ιδιαίτερη αλλά η ιδιομορφία της αυτή δημιουργεί και απαιτήσεις για αεροπορική και θαλάσσια εξυπηρέτηση των μόνιμων κατοίκων.
Κυρίως από το 1990 και μετά αναπτύχθηκαν οι θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές, με θαλάσσιες πύλες την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα, καθώς και οι αεροπορικές μεταφορές προσώπων και συνεπώς και στην Π.Ι.Ν.
Το σύστημα μεταφορών στην Ελλάδα επηρεάζεται από τις πολιτικές και τις προτεραιότητες της Ε.Ε. σε τομείς όπως:
• Η απελευθέρωση των διεθνών μεταφορών, με δικαίωμα εγκατάστασης στα κράτη μέλη υπηρεσιών από όλη την Ελλάδα (cabotage).
• Η καθιέρωση κανόνων ασφαλείας και ορίων ταχύτητας.
Το σωστό σύστημα μεταφορών επίσης επιδρά άμεσα στα εξής:
- Στη δυνατότητα επαφής των κατοίκων από τα απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα νησιά με τους πόλους συγκέντρωσης οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικών και διοικητικών υπηρεσιών με επιπτώσεις στη συγκράτηση του πληθυσμού στα νησιά μας, αλλά και στην ισόρροπη ανάπτυξη.
- Στην υλοποίηση στόχων όπως η άρση της απομόνωσης, η τόνωση της δημογραφικής και παραγωγικής ανάπτυξης των νησιωτικών περιοχών μας, η ενθάρρυνση και στήριξη συλλογικών αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, η ανταγωνιστικότητα και η προώθηση ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην αγορά εργασίας.
Η μεγάλη σημασία, ειδικά των θαλάσσιων μεταφορών διαφαίνεται στο ότι η ναυτιλία μαζί με τον τουρισμό αποτελούν την πλέον ανταγωνιστική δραστηριότητα των νησιών μας και σημαντική πηγή εισροής πόρων και δημιουργίας θέσεων εργασίας.
Τα νησιά μας είναι τουριστικοί προορισμοί και εξαρτώνται εξ ολοκλήρου – ειδικά τα μικρότερα νησιά: (Ιθάκη, Παξοί, Μεγανήσι, Διαπόντια, Καστός και Κάλαμος) από τις θαλάσσιες μεταφορές για τη βιωσιμότητα, ανάπτυξη και εξυπηρέτηση των κατοίκων τους.
Στα μεγάλα νησιά της ΠΙΝ (Κέρκυρα-Κεφ/νια-Ζάκυνθος) και Άκτιο για σύνδεση Λευκάδας υπάρχει και αεροπορική σύνδεση (αεροπορικές εταιρείες):
• Aegean και OlympicAir με και από Αθήνα στην Κέρκυρα καθημερινά και Sky Express για 2 φορές την εβδομάδα- Δευτέρα και Πέμπτη-σύνδεση των νησιών. (Υπάρχει ανοιχτός διάλογος με την εταιρεία για την εφαρμογή 3 ακόμη δρομολογίων, αλλαγή ημέρας (Παρασκευή οπωσδήποτε προς Κέρκυρα και Κυριακή επιστροφή από Κέρκυρα) για να εξυπηρετείται και το Π.Σ. και αποδεκτής ώρας (Ζάκυνθος-όχι 6.30 π.μ.) και σύνδεση με Θεσσαλονίκη – ούτως ώστε η ΠΙΝ να συνδέεται αεροπορικά και με τη Βόρεια Ελλάδα.
Είναι αδιανόητο να γίνονται αλλαγές και τροποποιήσεις δρομολογίων χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν το ανώτατο όργανο της ΠΙΝ, το Π.Σ. που εκπροσωπεί τα νησιά μας και τους κατοίκους τους.
Ιδιαίτερα προβληματική η συγκοινωνία (ακτοπλοϊκή - πορθμειακή) των Μικρών Νησιών της ΠΙΝ
Ιδιαίτερα προβληματική παρουσιάζεται η συγκοινωνία (ακτοπλοϊκή - πορθμειακή) των Μικρών Νησιών της ΠΙΝ, με κυριότερα προβλήματα στα νησιά: Ερείκουσα, Οθωνοί, Μαθράκι (Διαπόντια) με Άγιο Στέφανο, Κάλαμο και Καστό με Μύτικα.
Η συγκοινωνιακή σύνδεση στα νησιά αυτά – που χαρακτηρίζεται άγονη – περιορίζεται σε μερικές φορές την εβδομάδα – ένα μόνο δρομολόγιο – (εκτός του Καλάμου που έχει 2 καθημερινές συνδέσεις με Μύτικα σε πολύ κοντινές ώρες) με πλοιάρια μικρά – μη οχηματαγωγά – εκτός του οχηματαγωγού «Αλέξανδρος» που εξυπηρετεί 3 φορές την εβδομάδα τη σύνδεση των Διαποντίων με Κέρκυρα και 2 φορές το πλοιάριο «Πήγασος».
Από τα νησιά αυτά μόνο η Ερείκουσα και οι Οθωνοί διαθέτουν ελικοδρόμιο για σοβαρές έκτακτες ανάγκες υγείας.
Οι λιμενικές υποδομές των νησιών αυτών χρήζουν άμεσης βελτίωσης με ιδιαίτερη αναγκαιότητα τα λιμανάκια Μαθρακίου και Καστού. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα νησιά Μαθράκι και Καστός δεν διαθέτουν ούτε καν ελικοδρόμιο για έκτακτες αερομεταφορές των κατοίκων τους.
Οι Παξοί εξυπηρετούνται από Ηγουμενίτσα – τους χειμερινούς μήνες με ένα μόνο δρομολόγιο μόνο 4 φορές την εβδομάδα. Στην υφιστάμενη κατάσταση δεν υπάρχει σύνδεση με Κέρκυρα.
Η Ιθάκη και το Μεγανήσι δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερα συγκοινωνιακά προβλήματα – με εξαίρεση τη γραμμή: Ιθάκη-Λευκάδα που περιορίζεται τους χειμερινούς μήνες μόνο σε 2 δρομολόγια εβδομαδιαίως, από καθημερινά το καλοκαίρι.
Στην Κεφαλονιά έχει διακοπεί η σύνδεση με Ζάκυνθο για τους χειμερινούς μήνες.
Μία εύκολη λύση, λιγότερο χρονοβόρα και με λιγότερο κόστος θα ήταν η επαναδρομολόγηση των υδροπλάνων. Απεμπλοκή λοιπόν και προώθηση του θέματος από συναρμόδια Υπουργεία: Μεταφορών και Ναυτιλίας με επαναφορά της γραμμής που εκτελούσε η εταιρεία: Air Sea Lines κατά τους καλοκαιρινούς μήνες του 2007-2008 και εξυπηρετούσε τη γραμμή: Κέρκυρα-Παξοί-Λευκάδα-Ιθάκη-Πάτρα-Ιωάννινα και Μπρίντιζι Ιταλίας.
Οι προτάσεις της Επιτροπής
Μετά από καταγραφή και απεικόνιση της υφιστάμενης κατάστασης συνοπτικά προτείνουμε τα εξής:
• Γραμμή ακτοπλοϊκή που μπορεί να επιδοτηθεί από την κράτηση του επιναύλου 3 % που αφορά τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις του Ιονίου.
Η γραμμή θα συνδέει τα νησιά: Κέρκυρα-Παξούς-Λευκάδα-Ιθάκη-Κεφ/νιά-Ζάκυνθος. (Με ειδική πρόβλεψη κατασκευής-ταχύτητας του πλοίου που θα αφορά τη γραμμή και δυνατότητα σύνδεσης και με το λιμάνι των Οθωνών).
• Καθημερινή σύνδεση και για τους χειμερινούς μήνες των νησιών (επιδοτούμενων γραμμών) Καστού-Καλάμου με Μύτικα Αιτωλοακαρνανίας και Διαποντίων με Αγ. Στέφανο Κέρκυρας, καθώς και Παξών με Ηγουμενίτσα με πρόβλεψη ενός τουλάχιστον δρομολογίου την εβδομάδα με τα Διοικητικά Κέντρα, δηλαδή Διαπόντια και Παξοί με Κέρκυρα και Καστός και Κάλαμος με Μύτικα. Ενίσχυση σε τουλάχιστον 2 την ημέρα για τους καλοκαιρινούς μήνες για τα ανωτέρω νησιά.
• Επαναφορά της ακτοπλοϊκής γραμμής Κεφ/νιά-Ζάκυνθος καθημερινά.
• Ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων με 3 επιπλέον δρομολόγια μεταξύ των νησιών της ΠΙΝ (από 2 σε 5 δρομολόγια).
• Τελικό στάδιο προώθησης του ειδικού νομοσχεδίου για τα υδροπλάνα με προοπτική τη σύνδεση μεταξύ όλων των νησιών (όπου υπάρχουν προϋποθέσεις) της ΠΙΝ.
• Ολοκλήρωση της μελέτης εφαρμογής του μεταφορικού ισοδυνάμου ούτως ώστε να υπάρχει ακριβοδίκαιη αντιμετώπιση και των μετακινήσεων των κατοίκων του νησιών μας. Εφαρμογή της ΚΥΑ 3324.1/15/03 που δίνει 50% έκπτωση στις μετακινήσεις των κατοίκων των μικρών νησιών στα νησιά τους
• Να μην τελείται αλλαγή ή τροποποίηση δρομολογίου αεροπορικών και ακτοπλοϊκών δρομολογίων χωρίς προηγουμένως την ενημέρωση του Περιφερειάρχη και της παρούσας Επιτροπής.
Τέλος, υποστηρίζουμε το αίτημα να συμπεριληφθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ του λιμένα Μεσολογγίου και των Ιονίων Νήσων, στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών της χώρας, σύμφωνα με το νόμο 2932/2001.
Για τα νησιά μας οι συγκοινωνίες-ειδικά για τα μικρά νησιά της ΠΙΝ- αποτελούν ζωτικό παράγοντα και παράγοντα ανάπτυξης.
Απόφαση να καταθέσει υπόμνημα στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής, με θέμα τις συγκοινωνίες στα Ιόνια Νησιά, έλαβε η Επιτροπή Νησιωτικής Πολιτικής και Μικρών Νησιών, που συνεδρίασε πρόσφατα.
Το υπόμνημα θα κατατεθεί στην αυριανή συνεδρίαση της Επιτροπής, στη Βουλή, στην οποία θα συμμετάσχει και η Σμαράγδα Σαρδελή, Αντιπεριφερειάρχης και Πρόεδρος της Επιτροπής Νησιωτικής Πολιτικής και Μικρών Νησιών, της Π.Ι.Ν.
Το υπόμνημα
Η ΠΙΝ αποτελείται εξ’ ολοκλήρου από νησιά. Αυτό την κάνει ιδιαίτερη αλλά η ιδιομορφία της αυτή δημιουργεί και απαιτήσεις για αεροπορική και θαλάσσια εξυπηρέτηση των μόνιμων κατοίκων.
Κυρίως από το 1990 και μετά αναπτύχθηκαν οι θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές, με θαλάσσιες πύλες την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα, καθώς και οι αεροπορικές μεταφορές προσώπων και συνεπώς και στην Π.Ι.Ν.
Το σύστημα μεταφορών στην Ελλάδα επηρεάζεται από τις πολιτικές και τις προτεραιότητες της Ε.Ε. σε τομείς όπως:
• Η απελευθέρωση των διεθνών μεταφορών, με δικαίωμα εγκατάστασης στα κράτη μέλη υπηρεσιών από όλη την Ελλάδα (cabotage).
• Η καθιέρωση κανόνων ασφαλείας και ορίων ταχύτητας.
Το σωστό σύστημα μεταφορών επίσης επιδρά άμεσα στα εξής:
- Στη δυνατότητα επαφής των κατοίκων από τα απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα νησιά με τους πόλους συγκέντρωσης οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικών και διοικητικών υπηρεσιών με επιπτώσεις στη συγκράτηση του πληθυσμού στα νησιά μας, αλλά και στην ισόρροπη ανάπτυξη.
- Στην υλοποίηση στόχων όπως η άρση της απομόνωσης, η τόνωση της δημογραφικής και παραγωγικής ανάπτυξης των νησιωτικών περιοχών μας, η ενθάρρυνση και στήριξη συλλογικών αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, η ανταγωνιστικότητα και η προώθηση ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην αγορά εργασίας.
Η μεγάλη σημασία, ειδικά των θαλάσσιων μεταφορών διαφαίνεται στο ότι η ναυτιλία μαζί με τον τουρισμό αποτελούν την πλέον ανταγωνιστική δραστηριότητα των νησιών μας και σημαντική πηγή εισροής πόρων και δημιουργίας θέσεων εργασίας.
Τα νησιά μας είναι τουριστικοί προορισμοί και εξαρτώνται εξ ολοκλήρου – ειδικά τα μικρότερα νησιά: (Ιθάκη, Παξοί, Μεγανήσι, Διαπόντια, Καστός και Κάλαμος) από τις θαλάσσιες μεταφορές για τη βιωσιμότητα, ανάπτυξη και εξυπηρέτηση των κατοίκων τους.
Στα μεγάλα νησιά της ΠΙΝ (Κέρκυρα-Κεφ/νια-Ζάκυνθος) και Άκτιο για σύνδεση Λευκάδας υπάρχει και αεροπορική σύνδεση (αεροπορικές εταιρείες):
• Aegean και OlympicAir με και από Αθήνα στην Κέρκυρα καθημερινά και Sky Express για 2 φορές την εβδομάδα- Δευτέρα και Πέμπτη-σύνδεση των νησιών. (Υπάρχει ανοιχτός διάλογος με την εταιρεία για την εφαρμογή 3 ακόμη δρομολογίων, αλλαγή ημέρας (Παρασκευή οπωσδήποτε προς Κέρκυρα και Κυριακή επιστροφή από Κέρκυρα) για να εξυπηρετείται και το Π.Σ. και αποδεκτής ώρας (Ζάκυνθος-όχι 6.30 π.μ.) και σύνδεση με Θεσσαλονίκη – ούτως ώστε η ΠΙΝ να συνδέεται αεροπορικά και με τη Βόρεια Ελλάδα.
Είναι αδιανόητο να γίνονται αλλαγές και τροποποιήσεις δρομολογίων χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν το ανώτατο όργανο της ΠΙΝ, το Π.Σ. που εκπροσωπεί τα νησιά μας και τους κατοίκους τους.
Ιδιαίτερα προβληματική η συγκοινωνία (ακτοπλοϊκή - πορθμειακή) των Μικρών Νησιών της ΠΙΝ
Ιδιαίτερα προβληματική παρουσιάζεται η συγκοινωνία (ακτοπλοϊκή - πορθμειακή) των Μικρών Νησιών της ΠΙΝ, με κυριότερα προβλήματα στα νησιά: Ερείκουσα, Οθωνοί, Μαθράκι (Διαπόντια) με Άγιο Στέφανο, Κάλαμο και Καστό με Μύτικα.
Η συγκοινωνιακή σύνδεση στα νησιά αυτά – που χαρακτηρίζεται άγονη – περιορίζεται σε μερικές φορές την εβδομάδα – ένα μόνο δρομολόγιο – (εκτός του Καλάμου που έχει 2 καθημερινές συνδέσεις με Μύτικα σε πολύ κοντινές ώρες) με πλοιάρια μικρά – μη οχηματαγωγά – εκτός του οχηματαγωγού «Αλέξανδρος» που εξυπηρετεί 3 φορές την εβδομάδα τη σύνδεση των Διαποντίων με Κέρκυρα και 2 φορές το πλοιάριο «Πήγασος».
Από τα νησιά αυτά μόνο η Ερείκουσα και οι Οθωνοί διαθέτουν ελικοδρόμιο για σοβαρές έκτακτες ανάγκες υγείας.
Οι λιμενικές υποδομές των νησιών αυτών χρήζουν άμεσης βελτίωσης με ιδιαίτερη αναγκαιότητα τα λιμανάκια Μαθρακίου και Καστού. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα νησιά Μαθράκι και Καστός δεν διαθέτουν ούτε καν ελικοδρόμιο για έκτακτες αερομεταφορές των κατοίκων τους.
Οι Παξοί εξυπηρετούνται από Ηγουμενίτσα – τους χειμερινούς μήνες με ένα μόνο δρομολόγιο μόνο 4 φορές την εβδομάδα. Στην υφιστάμενη κατάσταση δεν υπάρχει σύνδεση με Κέρκυρα.
Η Ιθάκη και το Μεγανήσι δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερα συγκοινωνιακά προβλήματα – με εξαίρεση τη γραμμή: Ιθάκη-Λευκάδα που περιορίζεται τους χειμερινούς μήνες μόνο σε 2 δρομολόγια εβδομαδιαίως, από καθημερινά το καλοκαίρι.
Στην Κεφαλονιά έχει διακοπεί η σύνδεση με Ζάκυνθο για τους χειμερινούς μήνες.
Μία εύκολη λύση, λιγότερο χρονοβόρα και με λιγότερο κόστος θα ήταν η επαναδρομολόγηση των υδροπλάνων. Απεμπλοκή λοιπόν και προώθηση του θέματος από συναρμόδια Υπουργεία: Μεταφορών και Ναυτιλίας με επαναφορά της γραμμής που εκτελούσε η εταιρεία: Air Sea Lines κατά τους καλοκαιρινούς μήνες του 2007-2008 και εξυπηρετούσε τη γραμμή: Κέρκυρα-Παξοί-Λευκάδα-Ιθάκη-Πάτρα-Ιωάννινα και Μπρίντιζι Ιταλίας.
Οι προτάσεις της Επιτροπής
Μετά από καταγραφή και απεικόνιση της υφιστάμενης κατάστασης συνοπτικά προτείνουμε τα εξής:
• Γραμμή ακτοπλοϊκή που μπορεί να επιδοτηθεί από την κράτηση του επιναύλου 3 % που αφορά τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις του Ιονίου.
Η γραμμή θα συνδέει τα νησιά: Κέρκυρα-Παξούς-Λευκάδα-Ιθάκη-Κεφ/νιά-Ζάκυνθος. (Με ειδική πρόβλεψη κατασκευής-ταχύτητας του πλοίου που θα αφορά τη γραμμή και δυνατότητα σύνδεσης και με το λιμάνι των Οθωνών).
• Καθημερινή σύνδεση και για τους χειμερινούς μήνες των νησιών (επιδοτούμενων γραμμών) Καστού-Καλάμου με Μύτικα Αιτωλοακαρνανίας και Διαποντίων με Αγ. Στέφανο Κέρκυρας, καθώς και Παξών με Ηγουμενίτσα με πρόβλεψη ενός τουλάχιστον δρομολογίου την εβδομάδα με τα Διοικητικά Κέντρα, δηλαδή Διαπόντια και Παξοί με Κέρκυρα και Καστός και Κάλαμος με Μύτικα. Ενίσχυση σε τουλάχιστον 2 την ημέρα για τους καλοκαιρινούς μήνες για τα ανωτέρω νησιά.
• Επαναφορά της ακτοπλοϊκής γραμμής Κεφ/νιά-Ζάκυνθος καθημερινά.
• Ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων με 3 επιπλέον δρομολόγια μεταξύ των νησιών της ΠΙΝ (από 2 σε 5 δρομολόγια).
• Τελικό στάδιο προώθησης του ειδικού νομοσχεδίου για τα υδροπλάνα με προοπτική τη σύνδεση μεταξύ όλων των νησιών (όπου υπάρχουν προϋποθέσεις) της ΠΙΝ.
• Ολοκλήρωση της μελέτης εφαρμογής του μεταφορικού ισοδυνάμου ούτως ώστε να υπάρχει ακριβοδίκαιη αντιμετώπιση και των μετακινήσεων των κατοίκων του νησιών μας. Εφαρμογή της ΚΥΑ 3324.1/15/03 που δίνει 50% έκπτωση στις μετακινήσεις των κατοίκων των μικρών νησιών στα νησιά τους
• Να μην τελείται αλλαγή ή τροποποίηση δρομολογίου αεροπορικών και ακτοπλοϊκών δρομολογίων χωρίς προηγουμένως την ενημέρωση του Περιφερειάρχη και της παρούσας Επιτροπής.
Τέλος, υποστηρίζουμε το αίτημα να συμπεριληφθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ του λιμένα Μεσολογγίου και των Ιονίων Νήσων, στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών της χώρας, σύμφωνα με το νόμο 2932/2001.
Για τα νησιά μας οι συγκοινωνίες-ειδικά για τα μικρά νησιά της ΠΙΝ- αποτελούν ζωτικό παράγοντα και παράγοντα ανάπτυξης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου